Teman dan Islam

by Tee-Pee

"Fakhrul! Apa khabar?" Bicara bermula usai sahaja Kafaratul Majlis dan surah al-Asr dibacakan. Suara naqib-naqib lain yang berdekatan masih lagi jelas kedengaran di aras dua masjid.

"Alhamdulillah. Kau bagaimana? Sihat." Soalan sama diajukan kembali.

"Alhamdulillah. Sihat jugak." Tangan kanan masing-masing bersambut salam sedang tangan kiri pula merangkul bahu, menepuk-nepuk perlahan.

"Lama tak jumpa kau. Padahal CFS ni bukannya besar sangat pun."

Zul ketawa. "Tu lah. Bukan main payah lagi nak jumpa. Study macam mana? Okey?"

"So far, Alhamdulillah. Okey lagi. Midterm exam pun tidaklah mengecewakan. Eheh. Kau pulak?"

"Alhamdulillah." Dia tersenyum. "Fakhrul. Minggu ni sebenarnya minggu last aku kat sini. Minggu depan aku dah keluar CFS dah."

Fakhrul terkedu. "Eh? Minggu last? Maksud kau?" Kenapa pulak dengan kawan aku ni. Tiba-tiba je.

"Ye, minggu last. Aku tak study kat CFS dah lepas ni. Tak sambung pergi UIA dah." Dia menjelaskan.

"Oh. Tiba-tiba je ni. Kenapa?"

"Tak adalah tiba-tiba pun. Memang awal-awal lagi dah rancang tak sambung kat UIA pun."

"Ler. Patutlah. Sejak mula-mula masuk sini lagi memang dah pasang niat nak keluar."

"Eheh. Yelah. So, kalau ada salah apa-apa selama kita kenal ni, aku mintak maaflah ye. Ada terkata apa-apa ke. Manalah tahu kan." Bahu Fakhrul ditepuk-tepuknya lagi.

"Ler. Mintak maaf apanye. Nak buat salah pun tak sempat lagi. Haha." Mana taknya. Boleh kata baru je lagi kenal. Sebulan? Dua bulan? Ke tiga? Jumpa pun selalunya waktu usrah je. Tu pun berapa kalilah sangat. Dia pun berapa kalilah jugak tak hadir usrah.

"Eheh. Tak apalah. Doakanlah aku nanti ya." Terukir senyum di bibirnya.

"InsyaALLAH. Kau pun. Doakan aku jugak." Senyum segaris terukir membalas.

Ahli-ahli usrah yang lain sudah mula beransur pergi mengambil tempat masing-masing dalam saf.

Dan begitulah sebuah perkenalan yang baru, terasa berat untuk dilepaskan. Sebuah perkenalan atas dasar iman. Benarlah. Baiklah kita jika berdampingan dengan yang baik. Berat untuk dilepaskan kerana Islam padanya jauh beza dengan Islam pada diri sendiri. Ramahnya memikat hati. Moga perginya Islam itu tidak meluntur dorongan Islam di hati sendiri.

***

"Weh, Erol, ada kawan aku sorang ni dia nak keluar CFS dah." Ujar Fakhrul bersahaja seraya dia merebahkan badan ke atas katil temannya itu.

"Eh, kawan kau pun nak keluar jugak?" Keningnya sedikit terangkat, cuba mendapatkan kepastian.

"A'ah.

"Ler, kalau macam tu samalah dengan Erfan. Erfan pun keluar jugak nanti." 

Uh? Fakhrul terdiam, membisu.

6 comments:

January 26, 2011 at 7:16 PM ♥sugArplum♥ said...

huh?? weyh2.. aku tak paham 0ooo~~

January 26, 2011 at 7:51 PM Farhan said...

tapaham? apa kau tapaham? tapi kalau kau tapaham pun, memang tak heranlah. sebab aku tak bagitahu cerita ni sepenuhnya.

January 27, 2011 at 6:25 PM ♥sugArplum♥ said...

aku tak paham motif dan isi cerita.. haha.. lahh.. tak habis cerita ke.. okk.. heee~~

January 27, 2011 at 10:26 PM Farhan said...

takpelah. yang selebihnya tu aku simpan untuk sendiri. kehkeh

January 28, 2011 at 9:56 PM jUz jadi diri sdiriK =) said...

ala farhan...citerr r...aq nk dgr lg nieyh...x baek wat org tertnyerr-tnyer der...

January 29, 2011 at 1:13 AM Farhan said...

aku dah beritahu..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...