Suatu Pagi Dalam Kelas RIM

by PDizzler

"Masa kecik-kecik dulu, saya selalu fikir..." Miss kembali laju berkata-kata di depan.

Seluruh isi kelas ketawa. Miss pun ketawa sekali. Entah ini sudah cerita yang keberapa waktu zaman kanak-kanaknya.

"Asyik-asyik cerita waktu saya kecik kan?" Dia menuturkan dengan senyum terukir di bibir. "Masa saya kecik-kecik dulu, saya selalu fikir.. Kenapalah saya tak dilahirkan pada waktu Nabi Muhamad. Kenapalah Allah tak wujudkan saya pada zaman tu. Kalau tak, bolehlah nak jumpa Nabi Muhammad. Bolehlah nak kenal Nabi Muhammad lagi dekat."

"Ada hikmahnya tu..." Suara Fatah kedengaran dari belakang, mencelah tak bersalam.

Sekali lagi seluruh isi kelas tenggelam dalam deraian tawa. Gamat.

"Memang la ada hikmahnya. Bila difikir-fikirkan balik, kalaulah saya dilahirkan waktu tu pun, tak semestinya saya antara golongan yang mengikut ajaran Nabi Muhammad. Lagi teruk, entah-entah mungkin jugak tergolong dalam golongan yang menentang ajaran Islam. Nauzubillahi minzalik. Sepatutnya, kita bersyukurlah sebab dah diberikan nikmat Islam yang pasti."

Topik Christianity tadi entah sudah tertinggal kat mana. Banyak sangat lencongnya. Namun itulah yang mengindahkan suasana dalam kelas ini. Ilmu-ilmu baru pula banyak sekali diperoleh dalam kelas Religions In Malaysia ini. Beberapa minggu lagi, berakhirlah kelas ini. Ah, sayangnya!

***

Christianity is centered upon the death of Jesus but in Islam, we focus more on the birth of Jesus, the Prophet who'd been conceived by the virgin Mary, the Prophet permitted by Allah to talk when he was a newborn baby in order to defend his mother.

So, why should it be the death of Jesus? If they, Christians, focus on the birth of Jesus, they would realize that their religion is corrupted. They would realize that the actual mission of Jesus being sent to humankind is not to redeem human's sin, no. He is a Prophet of Allah.
If there's no Original Sin, there would be no Christianity.
Miss, from her lecturer.

2 comments:

January 27, 2011 at 4:49 PM gadis biru muda said...

yes. ade hikmahnya.. terima kasih untuk tag! dAh jawab dah..

January 27, 2011 at 10:29 PM Farhan said...

yes. terima kasih kerna menjawab. :D

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...