Episod Baru : Salam AidilFitri, Salam Syawal 1431H

Allahu Akbar! Allahu Akbar!
Akhirnya. Laungan azan Maghrib tadi menandakan berakhirnya perjuangan sekalian umat Islam seluruh alam bagi bulan Ramadhan 1431H. Maknanya juga, Syawal telah pun tiba dan bermulalah episod baru perjuangan harian, dengan cabaran yang juga baru. Okay, pos ini amatlah tipikal sekali tapi Aidilfitri ialah hari kegembiraan orang yang berpuasa, so tak salahlah kan?

Mengaitkannya dengan kegembiraan, aku taknak bangkitkan perkara-perkara yang menyedihkan walaupun, ya, bagi sesetengah orang ianya berlaku, tak dapat dielakkan. Come on, cheer up. Hadirnya satu sebab untuk bersedih, tak bermakna tiada  sebab dan hak lain untuk tidak bergembira, sekurang-kurangnya sedikit.

 Tahun ni, seperti juga beberapa tahun kebelakangan ini, aku tak merasa menganyam ketupat dan membungkus tapai. Tinggal kenangan sajalah, setakat ini. 

by MohdZaidy at Flickr
Tiba je hari raya, semua sibuk nak mintak maaf itu dan ini.  Dah jadi adat, macam ni lah. Ada jugak yang sanggup peram ungkapan maaf berhari-hari, berminggu-minggu, bahkan berbulan-bulan lamanya semata-mata nak mintak maaf di Hari Raya. Yelah, kalau di Hari Raya takdelah terasa sangat tercalar ego kot.

Apa-apapun, aku nak mintak maaf jugaklah sempena Hari Raya ni. Better late than never orang putih kata. Tambah-tambah yang tak sengaja, mana la tahu kan.

Kepada kedua ibu bapaku, (walaupun aku tahu diorang tak baca blog ni) diri ini ingin memohon ampun dan maaf dari hujung partikel rambut sampai ke hujung partikel kaki atas segala salah dan silap sejak hari pertama diri ini hidup tanpa umbilical cord hinggahlah sekarang. Maaflah sekiranya diri ini bukan seorang anak yang cukup baik. Ampun dan maaf kupinta. Adik-adik pun samalah. Bila besor nanti jadi budak-budak baik macam abang korang ni tau, tapi kalau boleh biarlah lagi baik. Sudah-sudahlah korang main mercun segala benda kat luar rumah tu. Dah naik serabut telinga ni mendengarnya. Kalau guna duit mercun tu buat beli sundae kat abang korang ni kan best.
by Rafei3 at DeviantArt
Kepada kawan-kawan, di dunia realiti mahupun maya, diri ini juga ingin memohon kemaafan andai ada tersilap bicara, terguris rasa. Janganlah dipendam lama-lama, nanti iakan basi rosak di dalam diri. Maaflah juga kerana tak dapat jadi seorang teman dan sahabat yang baik. (Ya, aku tahu aku bukan seorang sahabat yang baik) InsyaALLAH ikatan kita bukan setakat di sini saja. Kepada rakan-rakan yang berada di bumi orang, semoga kalian gembira di sana walaupun dirundung kesedihan tak dapat bersama keluarga tercinta. Sekurang-kurangnya kalian dapat menghargai apa yang kami lalui jauh berbanding yang lain.mungkin. Yelah, dah jauh semakinlah terasa kan?

Entah kenapa, hati ini terasa untuk menikmati Syawal kali ini sebaiknya. Mungkin kerana semua kenalan sudah dan akan membawa haluan masing-masing. Masa begini sajalah semua dapat berkumpul semula, tak macam dulu lagi. Tambah-tambah yang jauh. Entah bilakan jumpa lagi.

by Sara-M at DeviantArt
InsyaALLAH, sekiranya diizinkan Ramadhan kan menjelma lagi buat kita. Namun, janganlah ditunggu Ramadhan saja. Ajal kan datang bila-bila masa.

Kullu 'am, wa antum bi khair. Wassalam.

Farhan Mohamed.
1 Syawal 1431H.

p.s : okeyh, emosi untuk pos ni secara tak sengaja hilang sebab aku tengah layan lagu sayu. aduyai. 
p.s.s : tahun ni, rasa cam awal pulak manusia-manusia forward mesej-mesej raya.

3 comments:

September 10, 2010 at 6:30 AM Nik Muhammad Asri said...

Selamat hari raya my bro.
dari Asree, isteri dan anak anak(:

September 10, 2010 at 11:15 PM miss nureen said...

pink! mujo xgrab pic ni getep. ha2
slmt ari ryo diucapkan kpd abangggg pa'aannnggg, bni2, dan ank2...

September 11, 2010 at 7:15 PM Farhan said...

@Nik Muhammad Asri
selamat hari raya too :D

@miss nureen
pink maniac sungguh laaa. jange grab jange grab haha
selamat hari rayo jugakkkkk

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...