"Kitorang Tak Buat Apa-apa Pun"

Pap! Nyamuk di lengannya ditampar laju. Mati sang nyamuk serta-merta di tempat kejadian tanpa sempat mengucap. Banyak nyamuklah pulak kat luar ni. Nak tunggu kat dalam kelas sejuk sangat pulak aircondnya. Kelas-kelas kat blok E memang boleh buat orang jadi ice statue. Sejuk terlampau! Dipandangnya sekilas jam di tangan. Sudah pukul 9.15 malam, 15 minit lewat tapi bayang-bayang Madam Hajar belum pun kelihatan lagi. Entah jalan entah tidak kelas ganti malam ni tak siapa tahu.

Fahri memusing-musingkan handphone di tangan, kebosanan. Nyamuk mundar-mandir di depannya seolah-olah berkata, "Tangkaplah kalau boleh!" sambil ketawa jahat. Fahri menengadah muka ke langit melihat bulan penuh. Ekor matanya menangkap dua lembaga berjalan ke arahnya dari hujung koridor yang gelap. Mata Fahri mencerun memerhati dalam cahaya yang samar-samar. Siapa pulak jalan-jalan dalam gelap tu?

"Fahri, madam tak sampai lagi ke?" Hatim menyoal bila dah sampai dekat. Hazirah disisinya tak mengangkat muka menatap handphone.

"Belum. Korang bertiga ni dari mana pula?" Mata Fahri mencerun lagi.

"Bertiga?" Hatim tak faham. Ape pulak bertiganya si Fahri ni? Aku dengan Hazirah je. "Oh! Nak sindir akulah ni? Takpelah. Takpe.." Cis kau Fahri..

"Eh? Sindir pulak? Tapi betul apa?" Fahri laju membalas. Faham jugak rupanya. Ingatkan tak faham. Nak buat gaya kesian pulak tu. "Korang dari mana tadi? Buat apa?" Dia menyambung bila Hatim sekadar berdiam diri. Hazirah terus melangkah masuk ke dalam kelas, tak mahu terlibat.

"Kitorang jalan-jalan je tadi. Bincang something. Bukan buat apa-apa pun." Ah, nak menyoallah pulak!

Fahri mengangkat kening bertanya. Bincang something takkanlah tak boleh kat tempat lain. Dalam gelap jugak yang dicarinya. "Betul ke?"

"Betullah. Takkan kawan sendiri pun tak percaya?" Hatim menyoal balik.

"Macam manalah aku nak percaya kalau ada korang bertiga je jalan-jalan dalam gelap tu? Ada bukti ke?"

Hatim berdiam lagi. Tak tahulah sama ada tak terjawab ataupun malas. Fahri membuka mulut ingin menyambung.

"Come on guys. We're late already." Kehadiran Madam Hajar di pintu kelas mematikan ayat Fahri yang belum terkeluar.

by Lespaul950 at DeviantArt

6 comments:

March 5, 2011 at 5:53 PM .: hunny :. said...

HALUUUUUUUUUSSSSSSSSSS
GOOD JOB!

March 5, 2011 at 6:26 PM Farhan said...

What's up with the Caps Lock? Hahha. Memang haluuuuusss

March 5, 2011 at 9:26 PM Farhan said...

Cerita aku-aku je. Manade novel bersiri. Aku bercerita dengan cerita. Eheh

March 6, 2011 at 10:52 AM Anonymous said...

Sarkastik!

-kudozu

March 6, 2011 at 9:26 PM Aisya Whatever said...

1 + 1 = 3
1 perempuan + 1 lelaki = perempuan+Lelaki+Syaitan

good job dude!
deep meaning inside ^_~!

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...