Marhaban ya Ramadhan

Dari Abu Hurairah, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda..

كُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ يُضَاعَفُ الْحَسَنَةُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا إِلَى سَبْعِمِائَةِ ضِعْفٍ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ إِلاَّ الصَّوْمَ فَإِنَّهُ لِى وَأَنَا أَجْزِى بِهِ يَدَعُ شَهْوَتَهُ وَطَعَامَهُ مِنْ أَجْلِى لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ فَرْحَةٌ عِنْدَ فِطْرِهِ وَفَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ. وَلَخُلُوفُ فِيهِ أَطْيَبُ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ رِيحِ الْمِسْكِ

“Setiap amalan kebaikan yang dilakukan oleh manusia akan dilipatgandakan dengan sepuluh kebaikan yang semisal hingga tujuh ratus kali lipat. Allah Ta’ala berfirman (yang artinya), “Kecuali amalan puasa. Amalan puasa tersebut adalah untuk-Ku. Aku sendiri yang akan membalasnya. Disebabkan dia telah meninggalkan syahwat dan makanan karena-Ku. Bagi orang yang berpuasa akan mendapatkan dua kebahagiaan yaitu kebahagiaan ketika dia berbuka dan kebahagiaan ketika berjumpa dengan Rabbnya. Sungguh bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah daripada bau minyak kasturi.”” (HR. Muslim no. 1151)
***

Pulut ikan masin? Biar betul. Sepinggan je pulak tu di atas meja. Seolah-olah memang untuknya. Rafique menggosok-gosok mata, tak percaya. Dahlah dah lama tak balik rumah sampai mengidam pulut ikan masin, tengok-tengok ada depan mata. Memang tak percaya.

Pinggan itu ditariknya lebih dekat. Baunya menusuk terus ke dalam nasal cavity. Allah! Mulut pun dah tak tahan dah. Tangan menggaul-gaul pulut dengan kelapa parut menjadi gumpalan sambil mulut terkumat-kamit membaca basmalah. Rezeki jangan ditolak. Tapi satu, sayang betul sorang je. Kalau ada isteri bolehlah main suap-suap macam Rasulullah dengan Aishah. Ish, silap betul. Pulut di tangan dibawa ke mulut yang terbuka tidak sabar.

Kosong. Tak rasa apa-apa. Rafique bingung. Mulutnya dibiarkan tak tertutup. Kosong. Pulut di hadapannya lenyap. Segalanya di sekelilingnya lenyap. Pulut di tangan juga lenyap. Kat mana ni? Otaknya cuba mencerna entah di mana dia berada.

Atas katil. Bantal di tangannya yang entah bila menjelma menjawab persoalan.

Marhaban ya Ramadhan, Marhaban ya Ramadhan
Marhaban ya Ramadhan, Marhaban ya Ramadhan

Opick - Ramadhan Tiba menerjah masuk corong telinga dari speaker laptop di atas meja. Astaghfirullah. Tangan kanannya meraup muka. Takkanlah sebab terlepas sahur tadi pun sampai terbawa-bawa ke dalam tidur. Sadis sungguh! Tapi bukan sahur je lah. Amal pun burnt sekali. Entah dah berapa kali agaknya. Yang hari ni, anggaplah ujian hari ketujuh Ramadan. Heh.

Marhaban Ya Syahru Ramadhan Ya Syahrul Syiam
Marhaban Ya Syahru Ramadhan Ya Syahrul Syiam
Marhaban Ya Syahru Ramadhan Ya Syahrul Syiam


Irama Haddad Alwi mendendangkan Marhaban Ya Ramadhan pula menggantikan Opick. Ada suara budak-budak pulak tu. Macam comel je. Macam manalah bila dapat anak nanti. Ish, sempat lagi kepala ni! Tak cukup nak mengarut dalam mimpi je.

Jam di tangan dipandang sekilas. Dah nak Zuhur. Sudah-sudahlah tidur sunat.



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...