Suatu Pagi Di Kafe. Haru. Haru.

Pintu bilik dikuaknya laju-laju sehingga melanggar rak kasut. Bising. Sengaja, nak ganggu tidur teman-teman sebilik. Namun ketiga-tiganya tetap terus terlena. Dibiarkannya mereka dengan mimpi masing-masing. Dia mula mengorak langkah keluar. Ah, perut sudah mula berpancaragam!

Langkahnya terhenti seketika di hadapan kiosk yang berkunci. Tutup. Kiosk tutup masa ni. Aih, ke mana pulak la abang kiosk ni? Masa emerjensi macam ni jugak la dia nak ghaib.

Degumdegumdegum!

Perut berpancaragam lagi. Aih. Dah pukul 9 pagi. Kejap je lagi kelas ganti nak mula dah. Ye, kelas ganti pada hari cuti umum sempena Thaipusam.

"You don't celebrate Thaipusam, do you? So, cuti tu bukan untuk awaklah." Terngiang-ngiang ayat lecturer di telinganya.

Tak kiralah cuti ke tak, yang penting sekarang dia lapar. Sebelum kelas bermula, wajib makan. Lapar amat! Faqih tiada pilihan lain. Dia melangkahkan kaki menuju ke kafe, walaupun sedikit berat hati.

Kafe agak lengang pada pagi itu, tak seperti biasa. Seperti biasa? Entah bilalah agaknya dia biasa turun ke kafe ni, dia sendiri pun tak tahu. Tapi, serius, memang lengang. Sebab hari cuti, ramai lagi yang sedang 'beribadah' di atas katil selepas Subuh. Err, selepas Subuh ke, Subuh pun belum lagi? Entahlah. Dia sendiri pun tak tahu.

Pinggan yang berisi nasi goreng diletaknya ke atas meja sebelum melabuhkan punggung ke atas kerusi. Sudu di tangan kanan mula menyodok-nyodok nasi lalu disuapkan ke mulut. Satu persatu. Setiap kunyahan dinikmati betul-betul. Mencuba untuk bersyukur dengan setiap butir nasi yang ada di dalam mulut. Sudu berulang-alik dari pinggan ke mulut, dan dari mulut ke pinggan. Walaupun mata sedang terpaku pada televisyen, ditakdirkan Tuhan, Faqih perasan juga kelibat di atas meja.

Dari hujung matanya, kelihatan seekor lipas kecil sedang merangkak laju di berdekatan pinggannya menuju ke seberang meja. Lipas? Lipas?? LIPAS???

Otot-otot yang sedang melakukan proses mengunyah nasi di dalam mulut terhenti serta merta. Kaku. Mungkin juga kejang otot. Faqih pandang lipas tersebut yang sedang berlalu pergi dengan penuh selamba. Lalu, dipandangnya pula nasi di dalam pinggan. Dipandangnya lama-lama. Seminit. Dua minit. Dia teringkatkan nasi yang di dalam mulut. Dia teringatkan nasi yang sudah dikunyah, sudah ditelan. Dia teringkatkan nasi yang berada di tekak. Dia teringatkan nasi yang entah-entah sudah sampai ke usus. Dan, Faqih teringatkan lipas tadi. Lipas.

Celaka.


by Lotonero


***



Religious Tolerance Forum : Kenapa Agaknya Ya?

Gamat di dalam Dewan Al-Malik Faisal belum lagi reda walaupun jam menunjukkan sudah hampir tengah malam. Sungguhpun demikian, Forum Toleransi Agama kian sampai ke penghujungnya. Kalau bukan sebab kehadiran diwajibkan kepada pelajar-pelajar yang mengambil subjek Religions In Malaysia pada semester ini, aku pun tak pasti adakah aku akan melangkahkan kaki ke dewan tersebut pada malam ini. InsyaALLAH, aku jejakkan kaki jua. InsyaALLAH.

Penonton masih terhibur mendengar. Penonton masih lagi dahaga. Dahagakan input-input yang bermanfaat. Dahagakan ilmu-ilmu yang pantas diserap hati. Ahli-ahli panel, Brother Fitri dan Brother Lim Joi Soon, serta juga moderator terbaik pada malam itu, Sifu Nasir, semuanya kelihatan masih lagi bertenaga.

"Saya nak tanya. Solat lima waktu sehari semalam itu wajib ke tak?" Suara Brother Lim Joi Soon memenuhi segenap ruang dewan.

"Wajib!" Jelas dan kuat jawapan dari para penonton yang hadir. Brothers dan sisters.

"Oh, wajib. Saya nak tanya. Puasa di bulan Ramadhan wajib ke tak?" Soalan lain pula diajukan kepada para hadirin.

"Wajib!" Jawapan yang sama bergema di setiap inci padu dewan.

"Oh, wajib jugak. Saya nak tanya lagi. Dakwah tu wajib ke tak?" Diajukan lagi soalan yang mirip sebelumnya.

"Wajib!" Para penonton masih tetap dengan jawapan yang sama.

"Oh, begitu. Kalau kita tinggal solat lima waktu berdosa ke tak? Dosa kecil ke dosa besar?" Brother Lim Joi Soon belum habis menyoal.

"Berdosa! Dosa besar!"

"Oh, begitu. Baru saya tahu. Kalau kita tinggal puasa Ramadhan, berdosa ke tak? Dosa kecil ke dosa besar?"

"Berdosa! Dosa besar!" Para hadirin tetap sepakat dengan jawapan yang sama. Bak kata pepatah, sepakat membawa berkat.

"Oh, begitu. Baru saya tahu. Kalau kita tinggalkan dakwah, berdosa ke tak? Dosa kecil ke dosa besar?" Brother Lim Joi Soon menyoal lagi.

Ruang dewan sunyi seketika. Tiada gema jawapan yang menggegar dewan. Sekadar bisik-bisik di sana sini, mungkin.

Brother Lim Joi Soon mengangkat sebelah kening, menyoal. "Brothers? Sisters? Berdosa ke tak?"

Ruang dewan masih terus sunyi sementara Brother Lim Joi Soon menunggu jawapan. Sunyi, dan sunyi. Malaikat lalu orang kata.

"Tu lah masalahnya. Mengapa rasa berdosa tinggalkan dakwah itu tidak sama dengan rasa berdosa tinggalkan solat dan puasa? Sedangkan dakwah wajib, puasa dan solat pun wajib." Brother Lim Joi Soon mengajukan soalan, cuba membuka minda yang mendengar.

Kenapa agaknya ya? Kenapa?

***


Dakwah itu bermula dengan yang paling dekat dengan kita dan seterusnya semakin jauh, dan jauh. Ia bermula dengan ahli keluarga, kenalan, jiran, kawan sepejabat, rakan niaga hatta hinggalah kepada pemimpin tempatan mahupun antarabangsa. Di tahap manakah kita?

by IronKender

Bimbinglah dia, bimbinglah mereka, sambil-sambil membimbing diri kita. Janganlah masuk syurga sorang-sorang, masuklah bersama-sama.

Mengajak teman sebilik bersolat jemaah? Itupun dakwah.

"Ustazah!!!"

Jam di dinding menunjukkan 12.20 tengah hari. Sesi pembelajaran dah lama berakhir. Suasana dalam kelas tu dah semakin suram. Yang tinggal pun dalam lima, enam kerat orang je. Budak-budak lain dah balik, rumah mereka dekat. Tu belum kira yang lari keluar melalui tingkap waktu kelas sebab mengamuk nak balik.Tingkap rendah, beranilah budak tu buat. Yang senasib dengan Zaki, terpaksalah tunggu papa mama datang ambik waktu lunch mereka. Rumah jauh. Kalau panjat tingkap pun, nak lari pergi mana?

Ustazah pula entah ke mana menghilang. Ke dapur, mungkin. Entah-entah pergi tanda buku latihan budak-budak. Mereka panggil cikgu "Ustazah" kat sini, PASTI (Pusat Asuhan Tunas Islam). Tak panggil ustaz sebab tak ada cikgu lelaki pun di sini.

Zaki berguling-guling dari dinding ke dinding yang bertentangan, kebosanan. Dah terlanggar dinding yang satu lagi, dia berguling balik. Guling, guling, lagi dan lagi. Dah macam Shin Chan saja gayanya. Budak-budak... Baru 5 tahun... Dipandangnya sekilas ke sekeliling kelas, melihat dua, tiga orang rakan yang lain. Semuanya dah macam mayat hidup, juga kebosanan. Ah, kenapa mesti hadir kebosanan ini?

"Man!" Ditepuk kuat bahu Othman yang sedang termenung jauh mengira jumlah anak cucunya. Tersentak kawan tu dibuatnya. Nasib baik tak melatah.

"Uh? Apehal?" Berpusing maut kepala Othman menghadap muka Zaki. Aii, mahu saja aku cekik-cekik budak ni. Buat terkejut aku je.

"Aku bosan ah. Jom main lawan-lawan." Kalau bosan, ubatnya mainlah. Ape lagi yang ada dalam kepala budak 5 tahun?

"Main lawan-lawan? Best gak. Jom! Aku pun bosan ni." Bersinar-sinar mukanya mendengar cadangan tersebut seolah-olah mendapat penyelesaian drastik bagi masalah pemanasan global.

Kedua-dua budak tak cukup umur itu berdiri, membuka kuda-kuda. Nak kata belajar silat, belajar taekwondo, karate, takdelah. Terima kasih kepada TV yang menyiarkan rancangan Kamen Rider Black, Fantastic Four, Thundercats, Power Rangers, Spiderman, Superman, dan macam-macam lagi cerita aksi kartun, budak-budak ni ada jugak ilmu mempertahankan diri. Sikit-sikit pun jadilah.

Beberapa orang budak yang lain sekadar menjadi pemerhati. Yang perempuan pula, melihat dengan takut-takut. Tak ada pula yang sukarela menawarkan diri nak jadi referee. Bibir Zaki mengukir sengih yang kemudiannya dibalas oleh Othman, penuh sinis. Kedua-duanya melompat-lompat perlahan. Nampaklah stylo sikit.

"Start!"

Telinga Othman pantas menangkap isyarat mula. Dia mengorak langkah laju ke hadapan. Tangan kanan yang digenggam erat pantas dihayun ke arah lawan. Zaki terkedu melihat.

"Dub!!"

Penumbuk yang dikepal keras tadi singgah tepat di perut Zaki. Kuat. Terbeliak matanya menahan senak. Dia terlutut ke lantai sebelum terbaring memang perut. Mata mula berkaca. Esak tangis tak sempat disembunyikan. Celaka kau Man. Sakit. Sakit!

Othman terkelu melihat lawannya rebah, terpaku di situ. Apa aku dah buat ni? Kuat ke dia kena tadi? Kuat sangat ke?

"Ustazah!! Othman tumbuk Zaki! Zaki menangis!"

Tinggi suara Fazura melaung menyampaikan berita. Tiada balasan. Mungkin Ustazah tak dengar. Mungkin Ustazah dah mengorak langkah ke mari. Othman tak ambil kisah. Matanya masih memandang Zaki yang teresak-esak di lantai.

"Kenapa kau beritahu ustazah? Kan kau suka kat Othman?" Aisyah berbisik lantang. Pantas Fazura menutup mulutnya dengan tangan.

Othman tetap tak ambil kisah. Dia tak tahu nak buat apa dengan Zaki yang masih lagi menangis. Dia sekadar membisu. Salah dia ke? Ke nak lari je sebelum ustazah datang?
by Ciril


Suatu Pagi Dalam Kelas RIM

by PDizzler

"Masa kecik-kecik dulu, saya selalu fikir..." Miss kembali laju berkata-kata di depan.

Seluruh isi kelas ketawa. Miss pun ketawa sekali. Entah ini sudah cerita yang keberapa waktu zaman kanak-kanaknya.

"Asyik-asyik cerita waktu saya kecik kan?" Dia menuturkan dengan senyum terukir di bibir. "Masa saya kecik-kecik dulu, saya selalu fikir.. Kenapalah saya tak dilahirkan pada waktu Nabi Muhamad. Kenapalah Allah tak wujudkan saya pada zaman tu. Kalau tak, bolehlah nak jumpa Nabi Muhammad. Bolehlah nak kenal Nabi Muhammad lagi dekat."

"Ada hikmahnya tu..." Suara Fatah kedengaran dari belakang, mencelah tak bersalam.

Sekali lagi seluruh isi kelas tenggelam dalam deraian tawa. Gamat.

"Memang la ada hikmahnya. Bila difikir-fikirkan balik, kalaulah saya dilahirkan waktu tu pun, tak semestinya saya antara golongan yang mengikut ajaran Nabi Muhammad. Lagi teruk, entah-entah mungkin jugak tergolong dalam golongan yang menentang ajaran Islam. Nauzubillahi minzalik. Sepatutnya, kita bersyukurlah sebab dah diberikan nikmat Islam yang pasti."

Topik Christianity tadi entah sudah tertinggal kat mana. Banyak sangat lencongnya. Namun itulah yang mengindahkan suasana dalam kelas ini. Ilmu-ilmu baru pula banyak sekali diperoleh dalam kelas Religions In Malaysia ini. Beberapa minggu lagi, berakhirlah kelas ini. Ah, sayangnya!

***

Christianity is centered upon the death of Jesus but in Islam, we focus more on the birth of Jesus, the Prophet who'd been conceived by the virgin Mary, the Prophet permitted by Allah to talk when he was a newborn baby in order to defend his mother.

So, why should it be the death of Jesus? If they, Christians, focus on the birth of Jesus, they would realize that their religion is corrupted. They would realize that the actual mission of Jesus being sent to humankind is not to redeem human's sin, no. He is a Prophet of Allah.
If there's no Original Sin, there would be no Christianity.
Miss, from her lecturer.


Teman dan Islam

by Tee-Pee

"Fakhrul! Apa khabar?" Bicara bermula usai sahaja Kafaratul Majlis dan surah al-Asr dibacakan. Suara naqib-naqib lain yang berdekatan masih lagi jelas kedengaran di aras dua masjid.

"Alhamdulillah. Kau bagaimana? Sihat." Soalan sama diajukan kembali.

"Alhamdulillah. Sihat jugak." Tangan kanan masing-masing bersambut salam sedang tangan kiri pula merangkul bahu, menepuk-nepuk perlahan.

"Lama tak jumpa kau. Padahal CFS ni bukannya besar sangat pun."

Zul ketawa. "Tu lah. Bukan main payah lagi nak jumpa. Study macam mana? Okey?"

"So far, Alhamdulillah. Okey lagi. Midterm exam pun tidaklah mengecewakan. Eheh. Kau pulak?"

"Alhamdulillah." Dia tersenyum. "Fakhrul. Minggu ni sebenarnya minggu last aku kat sini. Minggu depan aku dah keluar CFS dah."

Fakhrul terkedu. "Eh? Minggu last? Maksud kau?" Kenapa pulak dengan kawan aku ni. Tiba-tiba je.

"Ye, minggu last. Aku tak study kat CFS dah lepas ni. Tak sambung pergi UIA dah." Dia menjelaskan.

"Oh. Tiba-tiba je ni. Kenapa?"

"Tak adalah tiba-tiba pun. Memang awal-awal lagi dah rancang tak sambung kat UIA pun."

"Ler. Patutlah. Sejak mula-mula masuk sini lagi memang dah pasang niat nak keluar."

"Eheh. Yelah. So, kalau ada salah apa-apa selama kita kenal ni, aku mintak maaflah ye. Ada terkata apa-apa ke. Manalah tahu kan." Bahu Fakhrul ditepuk-tepuknya lagi.

"Ler. Mintak maaf apanye. Nak buat salah pun tak sempat lagi. Haha." Mana taknya. Boleh kata baru je lagi kenal. Sebulan? Dua bulan? Ke tiga? Jumpa pun selalunya waktu usrah je. Tu pun berapa kalilah sangat. Dia pun berapa kalilah jugak tak hadir usrah.

"Eheh. Tak apalah. Doakanlah aku nanti ya." Terukir senyum di bibirnya.

"InsyaALLAH. Kau pun. Doakan aku jugak." Senyum segaris terukir membalas.

Ahli-ahli usrah yang lain sudah mula beransur pergi mengambil tempat masing-masing dalam saf.

Dan begitulah sebuah perkenalan yang baru, terasa berat untuk dilepaskan. Sebuah perkenalan atas dasar iman. Benarlah. Baiklah kita jika berdampingan dengan yang baik. Berat untuk dilepaskan kerana Islam padanya jauh beza dengan Islam pada diri sendiri. Ramahnya memikat hati. Moga perginya Islam itu tidak meluntur dorongan Islam di hati sendiri.

***

"Weh, Erol, ada kawan aku sorang ni dia nak keluar CFS dah." Ujar Fakhrul bersahaja seraya dia merebahkan badan ke atas katil temannya itu.

"Eh, kawan kau pun nak keluar jugak?" Keningnya sedikit terangkat, cuba mendapatkan kepastian.

"A'ah.

"Ler, kalau macam tu samalah dengan Erfan. Erfan pun keluar jugak nanti." 

Uh? Fakhrul terdiam, membisu.


Tag 5 : Sembilan Belas Soalan Rambang Mata

Kena tag lagi. Kali ni daripada kelasmet. Dengan wujudnya entri ni, terbuktilah aku ni terlampau rajin untuk buat benda ni.

1. Adakah anda rasa anda hot??
Apakah? Ceh. Jauh panggang dari api. Aku tak hot. Aku rasa aku cool.

2. Upload wallpaper pc/laptop yang anda guna sekarang!
Nak tengok wallpaper? Ape kes? Ish, gambar awek orang pun nak tengok ke? Nah, tengoklah.
Ni memang wallpaper laptop aku sekarang. Sumpah. Aku tak tipu. Minimalistik kan?

3. Cerita pasal gambar.
Aku tiba-tiba je rasa nak tengok ending Kamen Rider Decade dua tiga hari lepas. Yelah, masa nak SPM dulu, punyalah semangat follow setiap episod dari awal sampai yang last before ending. Disebabkan ending dia keluar lambat, aku pun tak ambik kisah sangat dah lah sampai terlupa terus. Bila dah teringat balik, kenalah habiskan tengok cerita tu. Tapi ending hampeh. Henshin!

4. Bilakah kali terakhir anda makan pizza?
Masa cuti semester pertama. Kot. Tak ingat sangat. Makan nasik lagi kenyang la. Cuba kau tanya bila kali terakhir aku makan nasik.

5. Lagu terakhir anda dengar.
Raihan - Ashabul Kahfi. Dah minggu ketiga kot aku ulang lagu ni berkali-kali termasuk beberapa lagu lain.

6. Apa yang anda buat selain menyelesaikan tag ini?
Aku sedang menyedut oksigen, menghembus karbon dioksida sambil duduk di atas kerusi dan menekan-nekan papan kekunci sedang telinga pula mendengar alunan lagu yang tertaip di atas.

7. Selain nama sendiri, anda dipanggil nama apa?
Tak ada kot. Nama sendiri je. Tu pun ada bermacam-macam versi panggilan untuk nama aku yang satu.

8. Tag lagi 6 orang.
Yang dirasakan aktif aje la yang aku tag. Kalau yang tak aktif sebab tak ada modal nak update tu (tapi tak terpilih sebab aku pilih yang aktif je), korang jawablah. Tapi korang nak jawab ke? Mesti malu sebab orang tak suruh jawab pun, kan? Kehkehkeh. Gurau saja. Jawablah dengan ikhlas.

1. AweGlemor - Dia ni glamour habis. Sila jawab selepas habis exam ya.
2. Phoenix - Bukan Phoenix burung berapi-rapi tu.
3. Kudozu - Kau dah besar panjang. Kau main lagi ke tag-tag ni?
4. She - Pokemon-infected blog. Beware.
5. Aku Adalah Aku - Orang jauh. Juga sila jawab selepas habis exam.
6. My Lightless, Your Love Ya - Ini tag balas dendam. Wahaha.

9. Siapakah orang no.1 kepada anda?
Dialah buah hati pengarang jantungku.

10. Katakan sesuatu mengenai orang no.5.
Exam tuuu.

11. No.3 ada hubungan dengan siapa?
Ada ke? Tak bagitahu pun. Sampai hati.

12. Bagaimana pula dengan no.4?
Penyakit Pokemon anda sudah sampai tahap yang sungguh kronik.

13. Pesanan buat orang no.6?
Silalah jawab dengan penuh ikhlas dan tulus murni.

14. Kata-kata cinta untuk orng no.2.
Cintailah aku sebagaimana aku mencintaimu.

15. Berikan 5 yang anda tahu tentang orang yang men-tag anda.
1.  Aku tahu dia perempuan. Aku tahu.
2. Kebanyakan kali pergi kelas, asyik ada je muka dia.
3. Bukan budak Kelantan.
4. Budak pandai ni.
5. Dalam jantung dia ada injap.

16. Persamaan antara kambing dan lembu.
Dua-duanya makhluk Allah yang halal dimakan selagi dua-duanya disembelih dan mati dengan nama Allah.

17. Perasaan anda buat tag ni.
Tak ada perasan. Hati aku beku, membatu. 

18. Adakah anda tahu si Rizman itu sengal
Bukan setakat sengal. Mereng pun ada. Gatal dia tu tak pernah nak habis. Tak cukup dengan wanita, lelaki pun diushanya. Aku yang suci pun ada dalam list mangsa-mangsanya. Ape kes? Sekali kena sepak terajang karang.. Chop. Kejap. Siapa Rizman?

19. Gay or les?
Apakah? Apakah?? Apakah??? Jauhilah daripada tergolong dalam kaum terlaknat ni. Yang dah terjebak tu, cepat-cepat la bertaubat. Jangan sampaikan pintu taubat ditutup, baru nak terhegeh-hegeh. *Ceh, bajet ada gay dengan les baca blog aku ni. Ada ke? Anda pasti anda straight?* Soalan pun, punyalah tidak bermanfaat. Siapa buat soalan ni? Mesti pengaruh Seksualiti Merdeka ni. Tengok video Saya Gay Saya OK. Aku sendiri pun tak tertengok video tu. Bukak hari tu tengok-tengok dah kena remove dari youtube.

Okey, itu sahaja soalannya. Terima kasih kepada yang mengetag, Nashihin. Eh, link blognya? Sengaja tidak aku dedahkan link blognya di sini. Kejam? Ish, tidak kejam. Aku tidak sekejam itu sebab dulu katanya dia lagi suka berblog secara bawah tanah, profail rendah. Ke dah berubah pemikiran? Sila maklumkan jika ya.

Sekianlah untuk entri yang sedikit gay.

"Sebab Dia Awek Aku"

Pilot Super Grip 5.0 di tangannya berhenti berlari-lari di atas kertas. Dipandangnya Syuk di atas katil. Dah acap kali dia datang lepak kat bilik ni waktu malam. Tengah leka berwebcam. Dengan aweklah kot. Fakhrul cuba menjengah tengok.

"Eit! Tak boley la der." Dipusingngnya laptop di atas riba 180 darjah, menyembunyikan skrin dari pandangan Fakhrul. Amboi. Rahsia sungguh.

"Laa. Apa pulak tak boleh. Aku nak tengok jugak. Awek kau pun aku tak kenal." Tak boleh?

"Awek aku kat rumah dia la ni. Dia tak pakai tudung. Kalau dia pakai tudung, aku bagi la jugak kau tengok."

"Tak pakai tudung? Dah tu kau tengok boleh pulak?"

"Yela. Sebab dia awek aku."

"Awek? Kau bukan suami dia pun. Dia pun bukan isteri kau." Ape ke bezanya? Tak ke haram jugak?

Dia diam, tak menjawab, sebelum leka semula dengan laptopnya itu.

Pandangan Fakhrul kembali pada kertas di hadapannya. Bunyi hingar-bingar brothers di  basketball court masih lagi kedengaran walaupun jam menunjukkan sudah tengah malam. Biasalah tu. Esok kuiz Math. Ah, mengantuknya!

***



UNIC - Hakikat Bahagia

Bahagia itu dari dalam diri
Kesannya zahir rupanya maknawi
Terpendam bagai permata di dasar hati

Bahagia itu ada pada hati
Bertakhta di kerajaan diri
Terbenam bagai mutiara di lautan nurani

Bahagia itu ada di jiwa
Mahkota di singgahsana rasa
Bahagia itu adalah suatu ketenangan

Bila susah tiada gelisah
Bila miskin syukur pada Tuhan
Bila sakit tiada resah di jiwa
Bukankah Tuhan telah berfirman
Ketahuilah dengan mengingati Allah
Jiwa kan menjadi tenang

C/O :
Kebahagiaan itu suatu kesyukuran
Bila kaya jadi insan pemurah
Bila berkuasa amanah
Bila berjaya tidak alpa
Bila sihat tidak lupakan Tuhan

Hakikatnya bahagia itu
Adalah ketenangan
Bila hati mengingati Tuhan

Semua insan kan mengerti
Maksud terseni Ilahi
Itulah zikir yang hakiki


Suatu Petang Di Mid

"Pa'an!"

"Uh? Ya. Apakah?" Dia membalas bersahaja.

"Ni. Tengok ni." Ditunjuknya objek yang berada di tangan kanan.

"Ler. Nape? Nak buat apa pulak dengan benda ni?" Benda tu bukan untuk kaum Adam pun wey. Kau pun, bukannya berkromosom XX.

"Kau try la pakai. Haha."

"Ceh. Apasal aku pulak yang kena pakai benda alah ni?" Mulut mengomel, namun objek itu bertukar tangan juga. Nak menggedik jugak...

Cekak rambut besi halus itu dibawa ke kepala. Eh, ye ke cekak rambut? Nampak macam cekak rambut, tapi betul ke cekak rambut? Ah, lantaklah! Sikit lagi nak sampai, matanya sempat berpusing 23 darjah ke arah timur.

Kelihatan akak cashier sedang menjeling tajam dari balik kaunter.

Ah, sudah!

by TheRealMorticon

***

Sudah berkali-kali blog ni mendapat trafik dari sebuah blog lain. Ingatkan tuan rumah nak jugaklah berbalas ziarah. Yelah, orang datang rumah jenguk kita, tengok rumah. Paling tak pun pergilah jenguk balik sekali, tengok rumah sape lagi besar, lagi cantik. Nak baca jugak, ape la yang diblogkan. Cinta? Hidup? Cita-cita? Namun, semua itu kekal misteri. Hampa sekali kerana blog itu blog private.

via tumblr

Tapi, tidaklah se-desperate itu. Kehkehkeh.

Oh, hai Adilah.

***



Mestica - Inayah

Rahmat kasih sayang-Mu
Sungguh melangit luas
Nikmat yang Kau berikan
Tak kan dapat untukku menghitunginya

C/O
Oh Tuhan yang Esa
Berilah petunjuk-Mu
Rahmatilah kami
Oh Tuhan

Oh Tuhan yang Esa
Berilah inayah-Mu
Ampunilah kami
Oh Tuhan

Selamatkan kehidupan kami
Tenang damai tiada resah
Di bumi bertuah milik-Mu
Oh Tuhan

Moga diperkenan segala permintaan
Pandangailah kami
Dengan kasih sayang-Mu
Oh Tuhan

Rahmat kasih sayang-Mu
Sungguh melangit luas

Moga diperkenankan segala permintaan
Kau pandangailah kami
Dengan kasih sayang


Alhamdulillah. Sihat.

"Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh."

"Waalaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh."

"Apa khabar? Sihat?"

"Alhamdulillah. Dah okey setakat ni."

"Ish, ye ke ni?"

"Betul. Aku tidaklah pada tahap terbaik namun tidak juga pada tahap terburuk. Tapi beransur baik, insyaALLAH."

"Alhamdulillah!"

***

Tiadalah ujian itu melainkan mendatangkan yang baik-baik kepada kedua-dua pihak. Namun, sehingga sekarang aku tidak pernah bijak berkata-kata.

***

"Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati."

Ya Allah, jauhnya aku!

***



UNIC - Sahabat Sejati

Ku biar kalam berbicara
Menghurai maksudnya di jiwa
Agar mudah ku mengerti
Segala yang terjadi
Sudah suratan Ilahi

Ku biarkan pena menulis
Meluahkan hasrat di hati
Moga terubat segala
Keresahan di jiwa
Tak pernah ku ingini

Aku telah pun sedaya
Tak melukai hatimu
Mungkin sudah suratan hidupku
Kasih yang lama terjalin
Berderai bagaikan kaca
Oh teman, maafkanlah diriku

C/O :
Oh Tuhan
Tunjukkan ku jalan
Untuk menempuhi dugaan ini
Teman, maafkan jika ku melukaimu
Moga ikatan ukhwah yang dibina
Ke akhirnya

Aku tidak kan berdaya
Menahan hibanya rasa
Kau pergi meninggalkan diriku
Redhalah apa terjadi
Usahlah kau kesali
Mungkin ada rahmat yang tersembunyi


Pada Malam Ini..

"Aaahhhhhhhhh!!!"

"Waaaaaaaaaaa!!!"

"Yeaaaaayyyyy!!!"

Bingit! Bingit sekali sejak seminggu dua ni. Sisters yang membanjiri court basketball, court volleyball dan court futsal benar-benar melenyapkan romantika malam. Terpekik sana terjerit sini. Bersukan je pun. Nasiblah tak ada Tarzanah.

Lalu, ada lah yang berkata, "Alaa... Perempuan."


***
قَالاَ رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ
Keduanya berkata: "Ya Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan jika Engkau tidak mengampuni kami dan memberi rahmat kepada kami, niscaya pastilah kami termasuk orang-orang yang merugi.
(Al A'raf:23)


Fareast - Cinta Pertama

Mekar di kamar hati cinta pertama
Engkau ciptaan seni idaman kasih
Antara bibir tersiratnya pekerti
Kelembutan yang mendamaikan jiwa

Bermula kau di sini penentu bicara
Kalam kebenaran tiada berdusta
Dirimu berharga dari segala-galannya
Bertakhta keimanan untuk dipertahankan

Hadirlah cinta cinta pertama
Hadirlah cinta cinta utama
Sayangi diri ini cinta cinta pertama
Hati ini cinta cinta pertama

Tiada sia-sia menyintai diri
Sempurna sejahtera


Jangan Dengar, Jangan Ikut

"Fulan, Fulan rase kalau kite ikut pendapat orang, kite dah kahwin tak?"

Fulan geleng.

"Fulan rase kalau kite dengar cakap orang, kite boleh bawak Honda City tak?"

Fulan geleng lagi.

"Kalau kite dengar cakap orang, banyak tak benda yang kite lose dlm life kite?"

Fulan angguk.

"Kalau kite nak dengar cakap kawan, cakap orang lain, cakap orang sekeliling...okey...kita quit, and mintak Honda City ngan die, mintak duit tanggung kahwin bulanan. Diorang nak bagi tak?"

Fulan geleng.

"So, why bother? We have our own dreams and people don't understand us. Our job is to PROTECT our dreams for the dream stealers. Dream stealers is more dangerous than the thief in the outside world. Thief outside cuma boleh curi duit kita sekarang, tapi thief of our mind can destroy our life and future. The goal of our dream stealer is to make us become nobody, no extraordinary success."

Wait, who are those dream stealers? Antaranya..
1. Our family and friends who demotivate us
2. Our own mind that whispers things like :
You are too short,
You cannot speak well,
You can't do that...it's too hard,
You're not brave enough...,
You're not as great as others,
You've never done that before, you'll never do it
I told u you'd fail..
etc...

DON'T LET THESE VOICES get near you okey!!!
from here

***
via tumblr
This is supposed to mean something. This is supposed to trigger something. Not that marriage part, peeps. -.-" But something further. It just did. And please, don't fade.



UNIC - See You di IPT

Santun pekertimu
Dan lembut tutur katamu
Menarik minatku
Untukku mendekatimu

Sepucuk surat ku tulis
Menyatakan harapan
Walaupun ku kebimbangan
Kau berbeza pandangan
Namun ku tetap menanti jawapan

C / O 1:
Alangkah riangnya di hatiku
Luahan hasratku mendapat perhatian
Ku terima balasan darimu
Kau jua menyimpan perasaan

Warkahmu memberi kepastian
Hanya kejayaan menentu pertemuan
Setiap kali di akhir katamu
Kau selalu tulis See You D IPT

Guru selalu mengingatkan
Kita dilarang berkasihan
Ketika masih di alam persekolahan

Bangkit semangat keazaman
Memburu cita dan impian
Biar terpaksa rahsiakan hubungan

(Ulang C/O 1)

Guru selalu mengingatkan
Kita dilarang berkasihan
Ketika masih di alam persekolahan

Dengan segala kesungguhan
Ku timba ilmu pelajaran
Tinggal warkahmu menjadi kenangan

Betapa syukurnya di hatiku
Segala impian menjadi kenyataan
Terpancarlah cahaya gemilang
Kini kejayaan di genggaman

Andai kau kembali ku temui
Akan ku menuntut kata-kata dan janji
Kerna diriku masih mengingati
Kau selalu tulis See You D IPT


So...

So, today happened to be a 1-hour-class-day and I'm torn between grieving and rejoicing. *sigh*

Anyhow, that kid's so cute in this (but not in some others).



Oh my. What a father would I be?

Sebuah Pertemuan

Jauhnya..walaupun dekat.
Ah, lenguh kaki!



UNIC - Sebuah Pertemuan

Ketika diri mencari sinar
Secebis cahaya menerangi laluan
Ada kalanya langkahku tersasar
Tersungkur di lembah kegelapan

Bagaikan terdengar bisikan rindu
Mengalun kalimah menyapa keinsafan
Kehadiranmu menyentuh kalbu
Menyalakan obor pengharapan

C/O 1:
Tika ku kealpaan
Kau bisikkan bicara keinsafan
Kau beri kekuatan, tika aku
Diuji dengan dugaan?
Saat ku kehilangan keyakinan
Kau nyalakan harapan
Saat ku meragukan keampunan Tuhan
Kau katakan rahmat-Nya mengatasi segala

(*) Menitis airmataku keharuan
Kepada sebuah pertemuan
Kehadiranmu mendamaikan
Hati yang dahulu keresahan

Cinta yang semakin kesamaran
Kau gilap cahaya kebahagiaan
Tulus keikhlasan menjadi ikatan
Dengan restu kasih-Mu, oh Tuhan

C/O 2:
Titisan air mata menyubur cinta
Dan rindu pun berbunga
Mekar tidak pernah layu
Damainya hati
Yang dulu resah keliru
Cintaku takkan pudar diuji dugaan
Mengharum dalam harapan
Moga kan kesampaian kepada Tuhan
Lantaran diri hamba kerdil dan hina

Ulang (*)

Syukur sungguh di hati ini
Dikurniakan teman sejati
Menunjuk jalan dekati-Nya
Tika diri dalam kebuntuan

Betapa aku menghargai
Kejujuran yang kau beri
Mengajarku mengenal erti
Cinta hakiki yang abadi

Tiada yang menjadi impian
Selain rahmat kasih-Mu Tuhan
Yang terbias pada ketulusan
Sekeping hati seorang insan
Bernama teman


Begitu...

"Ni bukan low lagi pun ni." Dia membetulkan.

"Eh?"

"Yang normal ada je range dia. Tak masuk low pun lagi. Tapi walaupun normal, kiranya dah low end ni."

"Oh.." Mengangguk. Faham.

"Esok datang lagi."

Angguk lagi sekali.
***

Hello January.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...