Satu Perjalanan Insani : Aku Datang dan Pergi

Langkah demi langkah kuambil, menuju ke arah pagar CFS, sambil tangan kanan menggenggam erat tali beg yang dibimbit, tidak cukup setakat yang tergalas. Beberapa orang pelajar CFS yang lain juga kelihatan berkejar keluar juga dengan beg masing-masing; ada yang besar, ada yang kecil. Ada juga yang berat begnya sehingga memerlukan kudrat tambahan dari rakan-rakan. Macam-macam ragam pula yang hendak balik bercuti semester ini.

(Ah, baku sekali! Bikin pusing otak ini.)

by tiboat8h at DeviantArt
Nak dijadikan cerita, aku pun tunggu la bas untuk ke KL Sentral dengan diorang. Walaupun aku tak kenal diorang pun, (mungkin jugak ada yang tak pernah bersua muka) okey la jugak sebab aku tak keseorangan. Hal ini demikian kerana tarikh hari ni 28 September, hari Selasa sedangkan orang lain dah pun balik beberapa hari lebih awal. So, takdelah meriah sangat. (Bajet nak enjoy dulu sebelum balik haha) Tapi, adanya diorang, sekurang-kurangnya ada jugak feeling nak balik cuti semester ni. Tambahan pula lagu The All American Rejects, Back to Me beralun merdu melalui earphoneku. Lagi la rasa nak cepat-cepat sampai rumah. Dulu waktu kecik-kecik selalu je dengar lagu Sudirman, Balik Kampung tu tapi tak pernah pulak aku hayati betul-betul. Sekarang barulah terasa.

Setelah beberapa ketika, bas pun tiba. Tambang untuk ke KL Sentral sebanyak RM1.90 dibayar dan kemudiannya bas mula bergerak menggunakan roda-rodanya yang bulat. Lagu Back to Me kuulang berkali-kali sewaktu perjalanan, sambil melihat pemandangan yang kurang hijaunya, yang akan kutinggalkan buat sebulan. Kelantan, aku datang, getus hati.

Itu cerita sebulan lebih yang lalu. Kini, aku berada kembali di sini, dikurung sekali lagi. Nak keluar kena tunggu hujung minggu. Dah tu, nak melayan pulak pak guards yang bengisnya kekadang dibuat-buat setiap kali tiba kat pagar CFS. Tapi kalau dah malas sangat usah hiraukanlah haha.
by Ferdafs at DeviantArt
Tak sampai sebulan pun lagi kat sini, tak lama lagi nak balik Kelantan sekali lagi dah. Seminggu lebih je dari sekarang. Namun, ada juga yang tak balik. Tiket habis tu masalah biasa. Ada pulak yang tak balik sebab call family kat rumah, nak tanya perlu ke balik dan dapat jawapan..
Bapak dulu time mengaji tak pernah pun balik rumah waktu Raya Haji
Tu kisah yang tak balik. Yang balik pulak..
Papa dulu time mengaji, asal ada je cuti, papa mesti balik punye. Takde cuti yang papa tak balik.
Tak kisah lah sape balik sape tak balik, yang penting aku balik haha. Takdelah. Walaupun korang tak balik, sekurang-kurangnya berkesempatan bertemu raya lagi, kan? Nasib baiklah sempat beli tiket. Kalau tak, merasalah beraya kat CFS ini yang langsung tak rasa macam raya sebab memang dah macam tak ada orang. Eh, tahu-tahu je aku kan? Dengar cerita orang je. Kepada yang berada jauh di perantauan tu, walaupun korang mungkin takde problem tiket kapal terbang habis, tapi kitorang di sini sentiasa memahami. Jadikanlah raya korang di sana hari yang penuh bermakna ye?

Memandangkan semester 2 dah pun bermula, dan sekarang sudah Week 2 dah pun, kelas pun mulalah berjalan sedikit luarbiasa disebabkan jadual yang baru, groupmates baru, lecturer baru, dan subjek baru. Tapi, ada jugak subjek yang tak start belajar pun lagi. Malah, tak kurang juga groups yang ada masalah itu dan ini segala bagailah. Alah, biasalah tu. Kalau bukan disebabkan pengurusan, masalah tu datang dari pelajar sendiri. Orang dah assign group ni, dia pi masuk group lain pulak. Tapi, biasalah tu beb, nak hiduplah katakan.
by Yuki-Yuri1312 at DeviantArt
Akhir kata, disebabkan malas sangat nak update, target aku untuk publish 10 post bulan 10 lepas pun tak tercapai. Haha. Jadi, maaflah buat pembaca sekalian sebab tak rajin-rajinkan diri untuk meng-update. (Pergh, bajet kowt hahaha) Walaupun tak ramai followers, tak banyak komen, tapi tak kisahlah kan? Sekurang-kurangnya ada juga yang sudi baca rentetan hidup insan ini :)

Bertemu di lain hari, jangan lupa jaga diri.
p.s : korang, dah update :D
p.s.s : dah lama aku tak buat nota kaki kan
p.s.s.s : korban lembu! yeayyy!

3 comments:

November 8, 2010 at 12:37 AM miss nureen said...

xdop roda petok wes
sumo bulat

November 8, 2010 at 3:40 AM ani said...

"Kepada yang berada jauh di perantauan tu, walaupun korang mungkin takde problem tiket kapal terbang habis, tapi kitorang di sini sentiasa memahami. Jadikanlah raya korang di sana hari yang penuh bermakna ye?"


terasa sayo.. haha. i'allah. menimba pengalaman di tempat org. ohh takut bile pikir balik. tkt nangis x henti. haha

November 9, 2010 at 9:28 PM Unknown said...

miss nureen : yelah kak. meme xdop petok, tapi ada hop bujur, sedangkan tayar bas tu bulat. haha

ani : jangan takut, kentalkan hati! hoho

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...