There Is No Another

Sejak menjelangnya 1 Ramadhan tempoh hari, banyak je majlis iftar itu la, ini la kat CFS ni. Semua society sibuk nak buat majlis iftar. Nak mencari keberkatan Ramadhanlah kan. Bulan baik macam ni, sape yang sia-siakan memang rugilah. Maka, bertambahlah poster itu dan ini ditampal di merata-rata tempat sekeliling CFS. (Mind you, memang banyak poster kat sini. Tak cukup dengan notice board je. :D )

 

Aku pun semalam sempat la jugak menghadirkan diri di majlis iftar Creative Multimedia Club yang berlangsung di Al-Malek Faisal Hall. (Tapi aku tak join pun kelab ni. Haha) Sempena majlis iftar tu, saudara Hilal Asyraf dijemput untuk memberikan talk kepada para peserta yang lebih kurang 100 orang tu. (Tazkirah Maghrib la. Eheh) Tazkirahnya berkait dengan al-Quran. Yalah, esoknya (hari ni) kan 17 Ramadhan. Semua dah ready nak bercuti. Eh tak, bukan bercuti, sambut Hari Nuzul Quran. Hehe. Ada jugak satu booth dibuka untuk jualan buku-buku saudara Hilal Asyraf dan beberapa penulis lain.

Sebelum majlis iftar tu, aku ternampak la sorang sister ni sedang memegang erat sebuah buku berwarna oren-kekuningan (buku VT kot) dekat pintu masuk dewan. Ku dapat agak mesti dia nak minta autograf  Tapi apakan daya, dia tengok je booth tersebut yang penuh dikelilingi oleh brothers. Cam kesian pulak rasa, haha. Tapi selepas tu ada sorang brother beritahu sesi autograf akan ada nanti, maka tertangguhlah plannya.


Usai sesi iftar dan solat maghrib, talk sempena menjelangnya Nuzul Quran pun bermula serta merta. Tapi kata saudara Hilal Asyraf, di Jordan takde pun sambutan Nuzul Quran. Sebabnya dalam al-Quran, tak dinyatakan pun bahwa al-Quran diturunkan pada 17 Ramadhan, bahkan ia sebenarnya diturunkan pada malam Lailatul Qadar. Betul jugak. Eheh. Di awal talk tersebut, dua hadiah disampaikan oleh saudara Hilal Asyraf. Satu untuk sisters, satu untuk brothers.

Untuk sisters :
Dan janganlah kamu berkahwin dengan perempuan-perempuan kafir musyrik sebelum mereka beriman (memeluk agama Islam); dan sesungguhnya seorang hamba perempuan yang beriman itu lebih baik daripada perempuan kafir musyrik sekalipun keadaannya menarik hati kamu. (Al-Baqarah: 221)
Dan untuk brothers :
Dan janganlah kamu (kahwinkan perempuan-perempuan Islam) dengan lelaki-lelaki kafir musyrik sebelum mereka beriman (memeluk agama Islam) dan sesungguhnya seorang hamba lelaki yang beriman lebih baik daripada seorang lelaki musyrik, sekalipun keadaannya menarik hati kamu. (Yang demikian ialah kerana orang-orang kafir itu mengajak ke neraka sedang Allah mengajak ke Syurga dan memberi keampunan dengan izin-Nya. Dan Allah menjelaskan ayat-ayat-Nya (keterangan-keterangan hukum-Nya) kepada umat manusia, supaya mereka dapat mengambil pelajaran (daripadanya). (Al-Baqarah: 221)
Update 3.0 : Huraian lebih lanjut mengenai hadiah tersebut oleh saudara Hilal Asyraf di sini.

Talk pada malam tu agak bestlah. Berisi. Jadi, jangan jadikan al-Quran hiasan atau simpanan semata-mata kerna ianya satu perlembagaan hidup untuk diikuti. :D

Habis je talk dan solat isyak + terawih yang diimami oleh saudara Hilal Asyraf, ada pulak sesi penyampaian hadiah untuk pemenang-pemenang pertandingan poster dan short movie yang bertema "Bercinta di Musim Bunga". (Aku difahamkan tema tersebut mengibaratkan Ramadhan ni sebagai musim bunga yang penuh indah dan warna-warni. Bercinta di musim bunga, mestilah romantis kan? Eheh )

Path of Spring by SLJones at DeviantArt
Bagi pertandingan short movie tu, ada submission yang terang-terang diedit oleh satu video lain bertajuk Counter Strike CFS IIUM. Korang boleh tengok video tersebut kat sini. Tapi entah kenapa, aku takleh pulak nak view melalui YouTube dan YouTube pulak dengan penuh selamba bagi mesej ni :
This video contains content from Sony Music Entertainment, who has blocked it in your country on copyright grounds.
Jadi, terpaksalah aku view kat sini. (Jangan tanya aku apa sume maksud buttons dan links kat laman web tu sebab aku sendiri tak faham. Tanyalah Encik Google Translate) Apa-apapun, harapnya takde pencabulan hakcipta modal insan yang berlaku disebabkan video tersebut. Husnuzonn ye sekalian manusia. Hehe.

Dah nak habis pos ni baru lak aku teringat bahawa Creative Multimedia Club ni baru je 2 tahun berjalan setelah digabungkan dua kelab (Creative Club dan Computer Club) menjadi satu. Aku tak pasti pulak sekiranya skop creativity tu jadi semakin terbatas lebih kepada yang berkaitan dengan komputer sebabnya kreativiti ni begitu luas dan mungkin tiada akhirnya. Aku pun orang seni jugak, ada la tahu serba sedikit. Cewah. Haha. Apa-apapun, it was a good night
Give me some sunshine, give me some rain
Give me another chance, I wanna grow up once again
Familiar? Yeah, I've just watched it last night. And mind you, there is no another chance. Face it.

Last Chance by Mandrunited at DeviantArt

p.s : Laju la pulak internet bila sume orang balik cuti ni. Tapi takde la super laju. Lajunya biasa-biasa aja.
p.s.s : Poster Ramadhan kat pos terdahulu dapat 1st place. Okay la jugak, even aku reg masuk pun pada 3 hari terakhir sedangkan orang lain 2 minggu lebih awal. And, aku orang keenam time tu. Sikitnyee.

2 comments:

August 27, 2010 at 11:52 AM ani said...

poster tu ke yg mnang? ehee..tahniah2!

August 27, 2010 at 12:19 PM Unknown said...

:D thanks. bukan ramai pun. ape la sangat haha

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...